fredag 16 december 2022

Fem en fredag RÖRA


 Vår julamaryllis blommar för tidigt. Den har två stänglar med sammanlagt 9 utslagna klockor och några fler är på väg. Lagom till julafton har den nog blommat färdigt.

1. Vad har nyligen rört till sig hos dig? När jag veckohandlade idag och inte fick tag på en del ingredienser till middagen i kväll. Nu blir det till att improvisera.

2. Omger du dig generellt med ordning eller oreda? Ordning och reda.

3. Vilken röra äter du helst? Kronärtskocksröra är gott annars äter jag just inga röror.

4, Var förvarar du alla de där småsakerna som inte har en egentlig plats? I en glasskål och där är det en salig röra.

5.Vad har du nyligen behövt reda ut? Hur man stryker sammetsgardiner.

Veckans ord

14 kommentarer:

  1. Gäller att prova sig fram när man stryker olika material. Jag är en "strykare", men har förändrats till det bättre. Vilket innebär att jag inte stryker ALLT!

    SvaraRadera
  2. Röra är verkligen ett ord som kan användas i många sammanhang.

    SvaraRadera
  3. har improviserat hela livet, följer sällan recept, tar ofta det som finns. Måste man verkligen stryka sammetsgardiner... jag skulle lägga i tumlaren med en fuktig handduk, kanske en kvart.

    SvaraRadera
  4. Kronärtskocksröra lät lite spännande, annars är jag inte så förtjust i röror, frånsett rödbetssallad. Stryker sällan numera. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Wow för sammetsgardiner, är de röda julgardiner? Låter så himla lyxigt och vackert. Kronärtskocksröran blev jag också nyfiken på, tycker om grönsaken men vet inte riktigt hur jag ska använda den. Amaryllisen är fantastisk, o ser så spröd ut i sin läckra färgsättning. Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Då blev julamaryllis en adventamaryllis helt enkelt. Vilken underbar färg den har!
    Ordning och reda är det här med och även småsaker har sin plats.
    Ha en trevlig 4. advent!

    SvaraRadera
  7. Nu levererade du ett riktigt gott skratt! Sammetsgardiner som ska strykas:-) Visste inte att man har sammetsgardiner i ett privat hem, men att stryka dem "på icke-sammet-sidan" hade varit min högkvalificerade gissning;-)
    Sedan skrattade jag också när jag läste att du också slänger in allt som är "udda" i en skål. Precis vad jag också gör, fast min skål är ingen glas dito. Men vi har samma tänk här:-)
    Kronärtskocksröra har jag aldrig ätit, men jag älskar kronärtskockor - mums!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin Amaryllis! Kronärtskocksröra låter gott.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Kronärtskocksröra lät gott! Sammetsgardiner har vi inga, visste inte att man borde stryka sådana.

    SvaraRadera
  10. Jag tror att jag lever i ordning OCH oreda. Vissa saker har jag ordning på och andra lite oreda.
    Älskar röror av olika slag, såser, puréer m m.
    Trevlig adventshelg!

    SvaraRadera
  11. Mmmm, kronärtskockröra låter fantastiskt gott, jag älskar kronärtskocka men någon röra gjord på den har jag inte testat. Får googla lite recept.
    Vilka fantastiskt vackra amaryllisar!

    SvaraRadera
  12. Min har också blommat färdigt.
    Mitt strykjärn är ganska oanvänt.
    Röror kan vara gott.
    Småsaker har jag lite överallt problemet är att jag inte vet var jag lagt dom :-)
    Ha en god JUl och ett gott NYTT ÅR

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar amaryllis, så vacker! Min vita blommar först nu, den missade julen helt. Å andra sidan njuter jag mer av den nu än jag kanske hade gjort då.

    SvaraRadera