fredag 9 december 2022

Fem en fredag RETRO

 

Inte av senaste snitt.

1. Vilken var den senaste fysiska boken du köpte? Mamusia - det Ukrainska köket av Olia Herkules.

2. Vilken CD lyssnade du senast på? Canto Gregoriano, den lyssnar jag ofta på när jag vill koppla av.

3. När tittade du senast på DVD? Det är väldigt länge sedan. Minns inte när men det var tillsammans med barnbarnet

4. Hur längesen var det du du pratade via fast telefon? I förrgår, då pratade jag länge med min syster.

5. När använde du senast kontanter? För någon månad sedan när det inte fungerade med kort. Jag har alltid lite kontanter i väskan för säkerhets skull.

Veckans ord

16 kommentarer:

  1. gillat rysk mat, får ta en titt på denna bok, musik på cd är skönt att ha, ingen större nytta med kontanter som reserv, många vill inte ha

    SvaraRadera
  2. Det är praktiskt att använda betalkort, men vi får kanske börja vänja oss vid att ha lite kontanter hemma också. Kram

    SvaraRadera
  3. det låter som en fin CD. ska försöka hitta den någonstans. har handlat med kontanter senast idag. en bör tydligen ha en liten reserv hemma. DVD ser jag inte så sällan. har en hel del bra filmer själv och lånar ibland på biblioteket. en del har ju sina gamla telefonnummer kopplade till mobilnummer

    SvaraRadera
  4. Aha, du har fortfarande fast telefoni, va kul! Kontanter kanske man ska ha lite i väskan, vet knappt hur sedlarna ser ut numera!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Helt rätt att alltid ha lite kontanter i reserv - jag ska skärpa mig på den punkten!

    SvaraRadera
  6. Vi har inte ens fast telefon kvar här, tyvärr. Den hade fungerat när strömmen stängs av. Betalar endast med kontanter och undviker affärer som inte tar dem. Köpte fyra böcker sist. Måste alltid ha olästa böcker i bokhyllan. Ha en trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
  7. Böcker minns jag inte när jag köpte sist, blir väldigt sällan sedan jag började jobba med det. Bra att du använder kontanter, borde egentligen ha lite i reserv….vi hanterar det fortfarande på jobbet men kort används mest. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Härligt svartvitt foto! Jag kollade på Youtube och jag gillar också gregorianska toner. https://www.youtube.com/watch?v=50VUF-2dhLg Lyssnade på denna version av Finlandia nu på Finlands självständighetsdag. Men lite dyster var den dock. Jag har ju också köpt Memusia, tror att jag ska testa någon soppa. Jag bakar inte så de recepten faller bort.
    Ha nu en trevlig tredje advent

    SvaraRadera
  9. Jag tror att det är klokt att se till att man har lite kontanter i reserv. Det är inte alls länge sedan betalterminalen på Konsum inte fungerade, så kassörskan undrade om jag kunde gå ut i bankomaten och ta ut pengar att betala med, men då hade jag några sedlar i korthållaren, så jag kunde göra rätt för mig i alla fall.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Precis som du har jag också alltid kontanter på mig. Känner mig naken annars. Dessutom är det bra om det blir strömavbrott, vilket det då och då faktiskt blir i Täby Centrum. Tyvärr har de flesta butiker gått över till kontantlöst...
    Smart av dig att ha den analoga telefonen kvar. Än en gång - när elektriciteten eller 3-4-5-G säger upp sig är det inte alls så dumt med en "landline".

    SvaraRadera
  11. Det är alltid lite jobbigt när det är problem med kortbetalning och internet. Världen blir svårare då! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Se där, en till som har kvar fast telefon! Jag har också kontanter, men har faktiskt inte tänkt på det som en säkerhetsbackup.

    SvaraRadera
  13. Ja, allt förändras.
    Jag använder fortfarande kontanter där jag kan. Gammalmodigt, men jag gillar det. Tycker att man som konsument ska ha ett val av sätt att betala, men många affärer vägrar ta kontanter, gillar det inte.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  14. Absolut bra att ha lite kontanter, uti fall om att!!

    SvaraRadera
  15. Den här månaden har jag köpt tre böcker som jag ska ge bort i julklapp.
    Lyssnar ganska ofta på musik både CD och vinyl en del musik väcker många glada minnen.
    Eftersom den fasta telefonen funkar bättre än mobilen här i bushen används den nästan varje dag.
    Jag är en kontantmänniska alltid retar det någon HAHA hade inget kort med mej och fick lämna Lindex utan trosor för några veckor sedan.
    Har alltid kontanter med mej vilket visade sej vara bra när korten låg nere och nästan alla fick lämna Systembolaget utan sina bibbar.
    Ja du hur man har ställt till sjukvården rent vansinne.
    28 veckors väntan på ett ställe och det andra har minst ett halvår, man frågar sej oroligt om man hinner lägga näsan i vädret innan man får hjälp.
    Hoppas du får hjälp inte roligt att ha ont.
    Ha det bra KRAM

    SvaraRadera
  16. Ukrainsk mat och gregorianska sånger. Låter ljuvligt!

    SvaraRadera