söndag 30 juni 2013

Helgbilden

På min promenad utefter Stadsfjärden fick jag för mig att kolla om det fortfarande finns några små duniga andungar att fotografera. Lyckligtvis träffade jag på två kullar i helt olika miljöer.

Här finns det vatten för en simtur och gräs och vass att söka skydd i. Det verkar vara en riktigt bra plats både för mor och ungar.

Men oj då, andfamiljen har hamnat på en grusplan helt utan möjligheter att söka skydd. Inte undra på att mamman  är enormt vaksam. Hon har 9 nyfikna ungar att hålla reda på.

Marits helgbild

13 kommentarer:

  1. Miljö ett är ju helt klart bäst, 9 är inte lite att hålla reda på.
    Dom är sååå söta dom små;-)
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  2. SÅ fina de är de små duniga - ja, mamma också förstås :) Vilken tur du hade som fick se så många!

    SvaraRadera
  3. Det är bland det ljuvligaste jag vet så är det ellingarna.

    SvaraRadera
  4. *gapskrattar*
    Jag höll på att välja en sån bild jag med. Jag hittade några dunbollar som jag smälte för.
    Dom är ju så underbara

    SvaraRadera
  5. Nu är det mycket fågelungar i vår natur. De är så gulliga! Vi har samma tema du och jag :)

    SvaraRadera
  6. De är några riktiga sköningar... ankorna med sina små fjuniga bebbar ... sociala o trevliga som dina foton här :)

    SvaraRadera
  7. Så otroligt söta och så sköra. Fina foton på den lilla familjen.

    SvaraRadera
  8. Tänk att alla mammor oavsett människomamma-djurmamma-fågelmamma-fiskmamma-insktektsmamma.....har säkert glömt massor med mammor, men alla gör likadant - vaktar sina barn.

    Söta bildar du fångat på de små och mammorna!

    SvaraRadera
  9. Jag blir alldeles mjuk i hjärtat när jag ser fågelmammorna som stökar med sina söta dunungar, det är så gulligt!

    SvaraRadera
  10. Sent ute, men du verden for noen fine bilder.
    Ha en vakker dag :)

    SvaraRadera
  11. De är verkligen söta de små "dunen"

    SvaraRadera