fredag 18 november 2022

Fem en fredag INFLATION


 Ljus i mörkret. Bild från vår parkeringsplats.

 1. Vad har det blivit för mycket av hemma? Porslin av alla de slag, tallrikar, kaffeserviser,  skålar och fat som vi aldrig använder.

2. Vad skulle du gott kunna göra dig av med? Jag har en mängd stearinljus som ligger och skräpar. En del av dem kommer jag nog aldrig att använda.

3. Vad har tillkommit i ditt hem som inte passar in? Två stora vitrinskåp som var jobbiga att hålla någorlunda dammfria.. Nu när vi har gjort oss av med dem har vi inget som sticker ut.

4. Vad har du lagt mest pengar på i år? Köksrenoveringen blev ganska dyr men den var värd varenda krona.

5. Vad har mest ökat i pris som du vanligen köper? Maten och där tror jag osten leder  prisrallyt.


12 kommentarer:

  1. Stearinljusen gav jag till svärdottern, föredrar alla de fina led-ljus som finns.

    SvaraRadera
  2. Men nu när det är mörkt är det väl lätt att göra sig av med stearinljusen? Bara elda på 😉 Det går åt mycket ljus här hemma just nu.

    SvaraRadera
  3. Visst är det ljusens årstid - kanske kan du göra med dem som jag gör med böcker jag inte vill ha, lägger ut så att grannarna kan ta? Blir populärt varje gång.

    SvaraRadera
  4. Stearinljus har jag också ett 12-pack som skräpar någonstans. Enda anledningen jag inte gjort mig av med som är att de inte tar mycket plats och kanske kommer väl till pass vid elavbrott. Visst var det en bra ursäkt;-)
    Serviser ja... inte kan jag förmå mig att slänga/sälja ett Rosenthalservis som jag ärvt och aldrig använt...

    SvaraRadera
  5. Ett ljus i mörkret är vad vi behöver. Vilket underbart foto! Jag gillar levande ljus och tänder varje kväll några. Här finns också en hel del som jag kunde rensa. Det har stått en evighet på att-göra-listan.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. jag tänker inte göra mig av med ett enda stearinljus. dem ska jag elda upp? ner? sdka snarast skaffa några till. ljus oxh värme behöver vi!

    SvaraRadera
  7. Vi tänder ljus varje kväll. Antingen vid matbordet eller i vardagsrummet. Förutom att det är mysigt så blir det lite varmare också. Jag är extremt känslig för temp inne - vill helst ha 23,5 men det är ju inte att tänka på nu när man ska spara på el. Så nu håller vi strax under 22 - och det är kallt tycker jag nu när jag inte rör mig nåt...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt foto! Ljus behövs! Jag använder mest värmeljus. Men inte tänt ljus än i höst vet inte riktigt varför. men det är mysigt och nu kallare så kanske kommer igång med det. Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  9. Jag bor numera i en liten etta och har inget vitrinskåp för porslin och glas. Har med varmt hjärta gett det mesta vidare till dottern. En gång om året använder jag mormors servis, på julaftonen, då går det åt en massa serveringsfat...
    Härligt med ett nytt fräscht kök, det har jag nog aldrig haft. Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Så kul med dessa frågor och svar.
    Jag har också en del porslin, men gillar det.
    Har stearinljus så det räcker denna säsong, men inte för många.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  11. Jag har just upptäckt att PostNord skickar lådor med nödvändigheter gratis till Ukraina om man lämnar in dem på ett Företagscenter. Undrar om inte stearinljus (och tändstickor) är något som kan packas i sådana lådor? Där fick jag ytterligare en idé till vad jag ska lägga ned i min låda!

    https://www.postnord.se/om-oss/hjalppaket-for-ukraina

    SvaraRadera
  12. Jag log lite när jag läste svaret på första frågan. Min son säger nämligen att han har aldrig träffat på någon som har så många snapsglas som jag har. Och som dessutom inte dricker snaps (bara till surströmming)! Har också annat porslin som bara står där. Suck! Stearinljus har jag också massor av, men de använder jag i alla fall!

    SvaraRadera