Mycket närmare än så här kan knappast en fotograf komma sin kamera.
Filmfotografen, ett konstverk i Hongkong.
Något spännande på gång i Nyköpingsån.
En paparazzifotograf vill förstås komma riktigt nära men gömmer sig gärna. Konstverk i Bratislava.
Fototriss
lördag 12 december 2015
torsdag 10 december 2015
Torsdagstema I like
Det här gillar jag, en promenad när solen just har gått upp och förgyller decemberdagen med sitt varma sken.
Torsdagstema
tisdag 8 december 2015
söndag 6 december 2015
Helgbilden
Helgvädret har inte direkt lockat till utevistelse eftersom det har blåst så hårt att det känts osäkert att gå ut. Tråkigt när det för en gångs skull är 13 plusgrader i december men man vill ju inte få något flygande föremål eller fallande träd på sig.
Vad kan man då hitta på en söndagseftermiddag? Varför inte baka Sega chokladmuffins som kanske är världens godaste. Sådana har jag alltid i frysen, Oftast äter vi dem rakt upp och ner men ibland lyxar vi till det med en topping av jordgubbssylt och en klick grädde. Mums!
Sega chokladmuffins ( världens godaste)
2 st ägg
2,5 dl strösocker (jag minskar den mängden)
100 g smält smör
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker till en porös smet. Blanda i de resterande ingredienserna och vispa till en jämn smet. Smeten blir ganska trögflytande.
Skeda upp rejält med smet i 8 stora muffinsformar,
Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Inte mer! Även om de inte ser färdiga ut ska de inte gräddas längre tid, de ska vara kladdiga inuti
Ta ut dem och låt dem svalna.
Marits helgbild
Vad kan man då hitta på en söndagseftermiddag? Varför inte baka Sega chokladmuffins som kanske är världens godaste. Sådana har jag alltid i frysen, Oftast äter vi dem rakt upp och ner men ibland lyxar vi till det med en topping av jordgubbssylt och en klick grädde. Mums!
Sega chokladmuffins ( världens godaste)
2 st ägg
2,5 dl strösocker (jag minskar den mängden)
100 g smält smör
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker till en porös smet. Blanda i de resterande ingredienserna och vispa till en jämn smet. Smeten blir ganska trögflytande.
Skeda upp rejält med smet i 8 stora muffinsformar,
Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Inte mer! Även om de inte ser färdiga ut ska de inte gräddas längre tid, de ska vara kladdiga inuti
Ta ut dem och låt dem svalna.
Marits helgbild
lördag 5 december 2015
Fototriss Ljus och mörker
Ljus i mörkret.
Enklast tänkbara ljusspridare hemma hos mig.
En lyktstolpe som lyser upp på parkeringsplatsen.
Jag är svag för röda kinesiska lyktor och bilden är mycket riktigt från en resa i Kina.
Fototriss
Enklast tänkbara ljusspridare hemma hos mig.
En lyktstolpe som lyser upp på parkeringsplatsen.
Jag är svag för röda kinesiska lyktor och bilden är mycket riktigt från en resa i Kina.
Fototriss
torsdag 3 december 2015
Torsdagstema I like
Man kan väl inte annat än gilla en ung man som tar sin uppgift på stort allvar. Vi besöker ett av de mest kända portvinshusen i Porto och ska prova ett gammalt fint portvin. Men först ska vinet dekanteras och det gör han här med stor inlevelse. Och vinet var ljuvligt gott!
Torsdagstema
Torsdagstema
tisdag 1 december 2015
TisdagsTema Från ovan
Vårt flygplan på väg in för landning på Sardinien. Det är svårt att få en bra bild genom flygplansfönstret men jag tycker det är kul med skuggan från planet.
Tisdagstema
Tisdagstema
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










