söndag 4 september 2016

Helgbilden

När vi var i Wales nyligen besökte vi en av Storbritanniens mest berömda trädgårdar, Bodnant Garden, och jag vill visa några bilder därifrån. Trädgården var tidigare i privat ägo men förvaltas nu av någon sorts stiftelse. Trädgården är stor och kräver en så omfattande skötsel att en privatperson knappast kan finansiera den.

Så här föreställer jag mig att ägarna gick runt och planerade vad som skulle göras i trädgården.

Rosenträdgården var riktigt vacker och det blommade för fullt med rosor i många olika färger.

Den här tyckte jag om, den ser nästan ut som en pion.

Vid näckrosdammen var det lugnt och stilla med fina speglingar i vattenytan.

En rosa näckros i en annan, lite mindre damm.

Den blå hortensian fotograferade jag mest för att visa min syster som gillar just den färgen

Dahliorna blommade också för fullt, de röda lyste upp så vackert i solskenet.

Marits Helgbild

13 kommentarer:

  1. Så vackert det verkar, jag gissar det var härligt att vandra runt där!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker trädgård det ser ut att vara! Det är helt obegripligt att en privatperson skött om den själv, fast de hade väl anställda trädgårdsmästare när det begav sig. Blå hortensia är också min favorit så det blir min favoritbild :).

    SvaraRadera
  3. Åh så vackert! Älskar att spatsera omkring i såna trädgårdar. Tack för rundturen! Trodde först det var en pion :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fröjd att strosa där i parken och titta på alla skönheter!
    Skulle önska att vi kunde odla Hortensia - fascineras av de stora buskarna de bildar i Sydeuropa.

    SvaraRadera
  5. Men det var ju sol!!!
    Och så tackar jag för den blå hortensian, jag har nyligen planterat två trädgårdshortensior (blå!) som jag hoppas ska växa till sig ordentligt.
    Anglofilen i mig längtar när jag ser dina foton, då känns det skönt att redan ha en UK-resa bokad :-)

    SvaraRadera
  6. Måste har varit härligt att gå omkring där. Gillar dammen väldigt mycket och rosorna. Så bra att man fortsätter sköta trädgården och folk kan njuta av allt det vackra. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Var på väg till Kew Garden en gång, men det var så mycket strul med tunnelbanan att jag vände. Visst är engelska trädgårdar fantastiska, fina bilder.

    SvaraRadera
  8. Fantastisk vakre vassliljer,
    her hos oss er det berre kvite i tjerna rundt omkring.
    Ellers fine bilde frå helga di.

    Fin ny veke frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  9. Bilderna är vackra. Måste det ha varit där också.

    SvaraRadera
  10. My, what a wonderful place for photos! I love how bright and sunny it is there. The water lily macro is awesome with all the pollen on the water.

    SvaraRadera
  11. En så vacker trädgård! Kul att du gillar mitt Wales!
    H aen bra dag!

    SvaraRadera
  12. Oj, vilka vackra bilder ! En fantastisk trädgård som måste vara ljuvlig att strosa runt i, om det nu inte regnar förstås och det gjorde det bevisligen inte när du var där :-)

    SvaraRadera
  13. Läckert. Wales är ett land jag inte ens fuderat på att besöka men efter dina fina bildrepotage är jag sugen.
    /Kiki

    SvaraRadera