fredag 30 september 2022

Fem en fredag EKONOMI


 Marknad i Italien.

1. Vad är det senaste köpet du ångrar? Det är inte ofta jag ångrar mig men 2 T-tröjor som jag köpte på nätet var ett riktigt bottennapp.

2. Vad kostar mest i din hushållsbudget? Maten som blir dyrare för varje vecka.

3. Vad sparar du till? Inget särskilt. 

4. Vad köper du mer sällan än du borde? Strumpor! Jag tycker att jag alltid har trasiga strumpor trots att jag ständigt köper nya.

5. Håller du dig till en budget? Inte stenhårt men försöker ha någorlunda kontroll över utgifterna.

13 kommentarer:

  1. Visst blir man chockar över matpriserna, men nu har jag köpt fina rotsaker för typ 5 kr/kg och gjorde äppelkräm av egna äpplen i går, mums. Och jag hittar inte mina strumpor... ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Och ännu dyrare blir maten när man lever ensam, för extrapriserna är ofta på storförpackningar. Strumpor är ett dilemma för sig. Och varför är det alltid EN som försvinner? Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Maten är otroligt dyr numera och det går nästan bara att handla till extrapris. Håller med Kina...det är nåt mystiskt att bara en strumpa försvinner. Kram

    SvaraRadera
  4. Strumpor har jag just nu 63 par för att jag stickar dem. De håller 8-10 år och 30 par är i bruk och 33 par ligger där oanvända. Det har aldrig försvunnit en strumpa för mig. Inte ens när barnen var små.
    Ja, matpriserna är helt otroliga. Kollar alltid erbjudanden nuförtiden och laga mat därefter. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. sockor är ett elände. varför lägger en två i tvättmaskinen men när en plockar ihop den torra tvätten finns det bara en socka kvar. maten är dyr. matställena har höjt priser rejält. färre kommer att gå ut och äta. det blir en ond cirkel.

    SvaraRadera
  6. Så du "torskade" också med t-shirts på nätet. Precis som jag. Gav internetköp av kläder två chanser, det får ingen tredje chans kan jag säga.
    Sockor har jag massvis av. Beror på att jag alltid köper från barn som samlar ihop till klassresor eller liknande. Å konstigt nog är de av väldigt bra kvalitet, speciellt NewBody.

    SvaraRadera
  7. Jo, prisökningarna syns tydligt! Noterar att saker jag köper ofta går upp i pris, gång efter gång. Men mat måste man ju ha!

    SvaraRadera
  8. Strumpor är ett nödvändigt ont på vinterhalvåret. Jag har så svårt att sätta på mig dem nu efter att ha viftat med tårna i flera månader.

    Men chilibuketten är rejäl och vacker!

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk chiligrupp - sån skulle jag gärna ha i växthuset. Men tyvärr får dom så lätt löss hos mig.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  10. Vi har något gemensamt, trasiga strumpor! Stortån på min ena fot är sådan att den orsakar hål i varenda strumpa! Jag klipper nageln och filar den men lik förbenat så gnider den sönder strumpan! Köper alltid likadana strumpor då slipper jag kasta hela paret, haha Vilka underbara chiliplantor, känner hettan i munnen! Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Visst är det så att maten blir dyrare och dyrare, måste börja tänka mer på vad man handlar. Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  12. Alltså kvaliten på strumpor måste dramatiskt ha försämras! Ibland funderar jag på om tunnare, svarta strumpor kanske är engångsstrumpor för de håller så dåligt!

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker bild! Maten blir helt klart dyrare, vissa varor mer än andra, men man måste ju äta….ha en bra vecka!

    SvaraRadera